fredag den 7. januar 2011

Nu må jeg vist igang med at fortælle om 2010 og hundene, jeg kan se at sidste opdatering stammer fra 1. marts 2010.
Den mindst aktive af mine hunde er hurtigt overstået. Taffy er snart 8 år gammel og har jo desværre været pensioneret længe. Han er stadig med i skoven og mosen, han bliver trænet - dog kun sjove ting. Hans ryg og højre bagben skal ikke overanstrenges. Han var hos kiropraktor/dyrlæge Camilla Gregersen, så sent som for 3 mdr. siden, hun siger, at han er fit for fight. Han virker heller ikke mærket i dagligdagen og selv her i vinterens frostvejr går alt fint.
Fanny (5½ år) har fået ny karriere, jeg har jo ikke har får mere, så jeg måtte finde på en god aktivitet til hende. Jeg ville så gerne have hende igang med lydighed, men den præcision det kræver finder hun aldeles formålsløst. Men så kom vi igang med noget lydighedsrally først i Hundens Tarv i Hjørring, men da jeg allerede træner Flint i DCH i Støvring, var det oplagt at flytte hold hertil. Både Fanny og jeg trives med det, hun skal med til konkurrencer her i foråret.
Flint har fuld gang i lydighedskarrieren, bortset fra at det jo desværre ikke er meget vi kan træne for tiden. Vi har været til flere konkurrencer i 2010, men vi fik nok startet for tidligt for Flint var ret optaget af, hvad der skete omkring ham, han var ret let at distrahere. Han blev f. eks. fuldstændig forelsket i en tæve på sidelinjen i Vejen. Hun var også sød, men det var jo ikke lige det der gav de sidste point. Vores første prøve i Vadum gik egentlig ganske pænt, vores fri ved fod var ikke særlig god, og så mistede vi næseprøven, så det blev til en 2. præmie. Måske fordi vi havde trænet med flere pinde end de to, som stadig blev brugt i denne prøve. Så var vi i Vejen, første dag gik fint, men vi mistede fællesdæk, han lignede en hund som var på vej op, og så valgte jeg at fyre en DÆK af. Det betød at vi fik 0, men det var formentlig en god investering i fremtiden. Her fik vi igen en 2. præmie. På anden dagen i Vejen gik det meget bedre, fri ved fod var stadig ikke særlig god, men vi fik vores 1. præmie. Vores første klasse 2 prøve var i Sæby, de øvelser han gennemførte gav pæne karakterer, men han var ret ukoncentreret, så vi endte med 2 nuller i henholdsvis stillingsskift (han blev bare liggende !!!) og indkald. I indkald gik han umiddelbart efter, at jeg havde forladt ham. Så tog vi til Albertslund, første dag fik vi vores 1. præmie, men på anden dagen gik det rigtigt galt. Første dag blev han opsøgt af en sød collietæve som lå ved siden af ham, de havde ligget et stykke tid og flirtet. Vi var næsten færdig med øvelsen, så jeg fik lov at lave bare en afslutning, så vi fik max point. Men det må nok alligevel have generet ham lidt for han gik så dagen efter over til tæven på den anden side (collien lå på den ene side), jeg fyrede en DÆK af så han smed sig ned og forstyrrede ikke de andre som gennemførte fint. Jeg har tænkt meget over, hvad der gik galt denne dag. Jeg tror den væsentligste årsag var, at jeg slet ikke var sat op til konkurrence. Vi havde jo klaret det dagen før, så det måtte jo være piece of cake, men det har jeg lært så meget af. Det er aldrig let.
Jeg har tilmeldt os begge dage her i februar i Border Collie Klubben i Sorø, det glæder jeg mig så meget til, men jeg håber at få noget tøvejr snart, så vi kan træne på græs igen. Jeg træner Flint sammen med Støvring-pigerne, og vi forsøger at finde en ridehal vi kan leje, men det er svært.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar